måndag 27 april 2015

den 27 april 2015

(safirögon)


midnattsansikte
skådar
in


klara
klarhet
glittrar


safirögons tusenfaldigade
skönhet



floden svarar
skrudad i
vitt


*

(sjögräs)


hon sitter
lutad till klippträd



kammar med
mjuka rörelser


smaragdgräshårets
böljande svep


skrudad i röd klädnad
solnedan målade den


kammen är elfenbensvit
pupillens vidgade
ebenholts



hon  skådar in i björkarnas stammar


reder ut
sjögräsets knutar


dyker in i
hav


*

(näktergalen min älskade)

näktergalen min älskade


landade i körsbärsträdet


där bäcken
stiger
upp
ur


bädd



kaveldunen
bär djupbrun sammet



nyckelpiga dansar
till humlesången



mandelögd i
frasande siden
bär elfenbensvita kammar

hon rör med fjädersolspennor vid

rosentemplets
silverklockor



näktergalen min älskade

svarar
vinden

vad
svarar du


*


(näktergalen i mitt hjärta)



näktergalen

i mitt
hjärta

sjunger
toner

jag icke önskar höra


jag sluter mig i tystnad



kransen
jag bär
i ögonrymd


viker ut sammetshöljen


magnolia
bar är kvisten


skymningen nalkas

näktergalen i mitt hjärta


vänder
blad

in i gryning

ser
du

göm dig icke


*


(näktergalen i mina händer)


näktergalen i mina händer


flätar samman
mina fingrar


i min jordekorg
växer
körsbärsträdet


silvermånen
häller

silverbäcken
runt mina rötter

näktergalen i mina händer


visar med
kärnor

stjärnstigens vilja


de sångerna
andas

är

näktergalen i mina händer

ur dem
svävar

blommen

*

(näktergalen hörde jag)



och han sade


näktergalen
hörde jag
i ängen

vari koltrasten väver


till den vilken lever i vingen
bad jag


förneka ej ditt själv
ditt hjärta


tonerna i ditt blod

näktergalen
hörde jag

i ängen bära toner

ur koltrastens bröst

*

(av bilden)

hon
lyfter ansiktet
av bilden


nätet
badar


i månauras
silver


ansiktet
baddar de

i skymningsdaggens
baddar de
i gryningsdaggens
droppar

det ansiktet
bär hon i dagen

kommen

*

(liljor i lä)


liljor i


en gång vandrade hit


andas smaragdljuse
in i väggarnas ögon


syrenen
bär knoppar


maskrosor
putsar
kiselstavar


baddar husets hud


tröskeln ligger
blottad


vinden lyfte dörren av


solljus
flödar
in över smärtkroppen


månljus
skimrar


in i detta blottlagda

liljor i lä


väktare av hus


en gång vandrade hit


andas
smaragdljus

*

(”)

tröskeln håller ej fast dörren
det gör vredet
din hand
handvrede är ett sällsynt innebördsord

*

(”)

det uppkomna är ej där du tror eller tanketror
det handlar om en slags tillitstro
den oförstörda barnatron
hjärttron


Inga kommentarer: