lördag 28 februari 2015

den 28 februari 2015

(stiglagda)



stigarna
är lagda



i träda in under
lavor



lovorden sattes i grodd
av hjärta


träd
viker ut barkmantlar
märg porlar vit stillhet


vilka
löften bar orden
lovorden


kan
hända


vila i
sällsam tystnad
in


stigarnas lyftande

*

(det är)

det är

i den stunden
älskade

du lyfter bladets trycksvärta
jag skall inse detta

älskade
du är

in till den stunden
sluter jag min längtan i handfäste
mig
in i tystnad

*

(det är i)


det är i den stunden
de lyfter bladet
den vackra tomheten framträder

*


(lek ej)

lek ej
med min längtan

det är
piskrapp för själen

*

(avhuggna)

min rötter
är avhuggna



stegen drogs åter in
i knoppar

alveoler
stegen drogs åter in
i knoppar
så gör hårt
längesträckta fästen


stammen
är mossans utbredda

gömmer
smycken jag aldrig bar
ej mer

ej mer

*

(”)

stunden är knoppen i din hand
se knoppen öppnas
du
är
i

*

(”)

allt detta tyckliga
knycklar samman skönheten
murklor är ett säreget släkte
lyssna in i vinden

*

(”)

det är när de lyfter bladet du ser ögonens klarhet

daggens rena lins

Inga kommentarer: