tisdag 28 augusti 2012

färdernas toner


moder måne
hör min
huds

längtan



dansa i
molnängder


jag har vridit upp ljudet
rutornas skallrar i takt med musiken
södergöken har tystnat jag hör den ej


vila
vila



mina naglar är nymålade

smultron
röda
rör vid
din mun




sitter i stenfläta
beundrar
stenars
vackra

fingrars
flätmönster


jag skulle vilja
se in i dina ögon
bakom dina ögon
däri du
andas

vit


jag skulle vilja känna dina fingrar
röra vid mina
känna din
hand
omsluta min
däri du
andas

vit



det

skulle jag

vilja




skall vi
skall
du


dina ögon har så länge sökt mina
jag har ej sett

insett


jag dansar när inte någon ser mig
bojorna frisläppta lapar i rosendoftande lotussjö



är det


steg in i skymningens klara ögonvindar



gled ned ini sjöhänder
tvagade min hud rodnande
i mjuka svepande

månblåvita
slöjor

träden
träden bar

honungsdroppar

hjärtblad omgav
sjön


hägrar svävade ur ur
och jag skälvde vid detta ovana



jag var en av flammorna i elden
den eld jag tände i eldskålen
i det jag
lämnade
boplatsen

i insikten av
det lyrans strängar
talade
vid

mina fingrars
rörelse



jag skriver
skriver

vita blad
så har jag ej skrivit förut

för
ut

skriver för
skriver ljuset ur mitt hjärta
sorgen ur mitt hjärta

i den stund
i de stunder jag
behöver
önskar
ber om
att

höra tordönsstämmor
slå ned på mig
över mig

väljer jag
att

ställer mig
naken i
åskväder
tillåter
ber

 blixten slå ned
i mig

för att uppenbara
mitt inre

och regnen skall skölja mig ur mig



för
dig

vill jag ej vara
rädd




ur sjöansikte steg
tecknen



jag har skrudat mig i dofter av

bergsvindar
i bergsrosors
doftande toner


skir
spindelvävstunn
siden är min dräkt

bergen andas
snö
tempelklockor ljuder
stilla
ro


träden utmed vägen bär vita sjalar
luften andas tunn
snöleoparden
vakar
örnen svävar

de långa hornen
väcker

silverklockors
spröda


spräcker vallarnas
uteslutande





dina ögon
följer
mig



lamornas orangefyllda segel
svävar
till klangerna
av


jag har sett dig man
du doftar läder



du
du drar på dig
färdernas
toner

fransarnas
läder slår lätt vid ditt lår

nyckeln bär du i din hand

lädret knarrar mjukt
svartskimrande
mjukveckat
ingått

stövlarna
ditt vita hår
händernas
styrka

din väderbitna hud
ansiktet ditt med ögon fyllda av


jag hör marken svara till vibrationerna
i det du trampar ned foten
klirret
det speciella
hjälmen

spinnande krafter


handen omfattar
tag i hand

din ryggtavla
andas
frihet



jag målar din längtan med ömhet
bliver stilla kvar


jag vet
dina ögon
följer
mig




trädens toppar andas i guldskimrande
i koppartoners varma
fylls jag av längtan


så djupt föll jag ned i ravinen
slagen till oigenkännlighet
med vidöppet bröst blödande
rösten tystnade dog sakta inåt
jag såg på mina händer
den ena höll ett
knivblad
av
flinta
så hårt
skar jag mig
vidöppnad

hur

hur


jag ser sjön vid mina fötter
så vackert röddrömmande
sakta glider jag in i
nattens
stjärnvindar

scarabe vart
försvann du


skalbaggens skimrande vingar
landar i min hud

vakna
vakna

du är redo
redo



bröstet mitt
är tomt

tomt
ja
så skall


endast så


jag putsar mina fjädrar
trädens toppar badar i solguld


ansiktet ditt
med ögon fyllda av

jag hör marken svara till vibrationerna


skalbaggen
lyfter



jag breder ut vingar
flyger svävar



det brinner en eld i den öppna platsen
silverskivan snurrar
musiken bär kvinnans kropp
hon dansar mjukt
är
trummorna
flöjterna
är
är

livs
levande


landar
jag



lokalen är rökfylld
samtalen andas förtroligt
i ett hörn genom röken ser jag


musiken omfamnar mig
jag bryr mig ej längre
dansar fri

fri



dina ögon

du stiger ur röken
tyststark

kysser mig i nacken
vänder mig till

vi dansar

dansar
mjukt



du för mig
leder mig
ut

ut


regnen har upphört
det är en god stund att resa
vi reser vida in i



träden badar solguld

vi landar

där

i gräshavets fingrar
avkläder mig svepeskålar



du kysser min ryggrad fri
ur smärta med fjärilsläppar
blottad viskar jag
se mina kotor är
av detta

eldskålar


kastanjer
blommar i mina ögon




din hand för mig leder mig tyststark

vi stiger in i havets
azurblå gröna

korallsånger



hör marken svara till vibrationerna



jag är
lycklig


hon höljer oss i sina
silverögon

vi färdas till eldbergens
stämsånger
klararena

glödvävar


där dina ögon
tystar

mitt
sargade

i en kyss
av

solvärldars
tempelstigar

Inga kommentarer: