söndag 26 augusti 2012

regnbågsfloden



jag lever i skogen av ordfjärilarfåglar
hör rotådror
ser in i bladen
hör bladvinden tala
hör rötterna porla i stammarnas ögonmöte
*
*
*
han med de visa ögonen
hon med de visa ögonen
skänker sig i floden
tusenögon skimrar


*

säv vassens vippor vajar i vinden
dammar trädens stammar

*

pilen frågar
varför beundras min krona så ofta
beundras mitt böljande hår
mina svepande långa fingrar

varför synes det ej hur jag doppar mina rötter i floden
hur floden stiger upp i stammen min
jag växer vid alla vatten

min bark
den är vackra lindor
saften jag bjuder är
röd

floden är vatten, vatten är liv
liv är blod, blod är liv
vatten är blod är liv

*

de söker i visionen av är

*
*
*

han ser den stora regnbågsfloden
ser bergets hårda uttryck mildras av
han insåg flodens
strömmars
vara

ser regnbågsfloden, hennes blodådror
hon fröjdar sig i detta
i hans inre ljusdaning
andas mjukt
mjukgör hans hårda uttrycksmedel

moder du andas i mitt inre
han söker i visionen är
ser en kvinna nalkas med en vinge i handen

Inga kommentarer: