söndag 26 augusti 2012

quetzal


barnet lades i en säck med stenar
repet virades varv efter varv hårt med många försäkringsknutar
kastades i segklibbandedy
barnet jag knöt inifrån upp knutarna, repen
tog mig ur säcken
tyvärr klädde jag mig i säcken till skrud
och detta tyvärr är ej tyvärr – ty värre – därigenom
påminns jag vad jag ej är
säcken tillsäger mig
tillåt icke detta

jag gav dig ej liv
du gav dig liv
i ljuset av ditt andeväsens klara styrka

vi måste föra dig ned i jorden för att du skulle se
hennes hjärtas djupa sånger – hon vilken de gömde i livets stora grotta
rullade stenen för – hennes sånger stiger nu

vi måste föra dig ned i jorden för att du skall se stjärnglödarna stråla i hennes inre
för att du skall se grodden spira för att du skall se groddens vägar
huru grodden spirar i andens ljus
molnblomman i ditt hjärtas trädgård

vi måste föra dig ned i jorden för att du skall känna uppleva haven vattnen strömma i dig
hur dessa förenar allt
detta vatten är hennes blod
rött samt blått
se violerna blomma i vårens ljusdaning

vi måste föra dig ned i för att du skall uppleva modern i dig
i stenen andas drömmolnet i ditt manliga vara
i drömmolnet andas stenen i ditt kvinnliga vara
så förenas det stora blå med det stora röda
det stora röda med det stora blå
*

jag steg upp ur mossan
vilken jag täckte över mig med

för att se
en vacker fågel sitta i trädets krona

quetzal

fågel med det långa
släpet


med mjuka fjädrar
prydandes ditt huvud

vem fångade dig för dina fjädrars prakt



buren är
öppnad


andas i skogens fria




ditt hjärta brister
ej

Inga kommentarer: