måndag 16 februari 2015

den 16 februari 2015

(spröd)


spröd
så spröd

är stjälken

tonen
tonen

lägger jag i mossans
vila

sluter mina
händer

*

(bladet)


bladet
det bladet vilket
är

stenen



golvet vilket är
tiljorna


kvistarna
skådar in i takkupolen


säg var är mina kronor komna


kronorna dina
svävar
fria

ovan mig ler taket
och säg mig



var är mina rötter


nu lyfter
stenen blicken


skänker mjuk stämma


här är
vi

bladet viker ut flikar


kolibri
lyfter


färden

*
(icke)

jag
talar icke
om
havet

havets sånger talar jag


lyssna
in i
rörelsen

själstoner ljuder
vackra människor
toner
i

universums väv
skytteln hålls av
allhänder

*

(sveper)

stormfåglar
sveper vingbredd

silverrören
skänker
klanger


sälgen blåser flöjt


stenar
dansar


hon sjunger
sjunger


skapandetonen

*

(skogen reser)


skogen
reser sig

ur bojornas svärta

kronor bäddas
in i jordefamn


rötterna
bär pärlor
pärlor i mognad

molnsvanar
rör vid isarnas
blomsterprakt

*
(”)

barnen vet, hjärtvet
att det ej kommer an på avsikten/betydelsen
barn hjärtvet rytmen
klangen i det sagda
ramsor, sångramsor är vackra i tankefrihet
det vill säga
befriade

*

(”)

för stå icke där du tror
för ställ dig icke emot
förstå samt förställ kan ibland vara masker
låsta positioner

*

(”)

det är ju så att solen lever i ditt bröst

Inga kommentarer: