onsdag 25 februari 2015

den 25 februari 2015

(nattbläck)

nattsvanen
breder
ut


vingpennor


nattens bläck
hälls i stjärnkrus


fjädrar
faller
in


i hans händer

han skriver färder
in i


fotblad
*


(välva)


passa
passar

passare
passaren ritar
cirklar
harmonier

floden strömmar i cirkeln

vagga
vagga
mosvagga

moset rodnar
doftar fruktmognad
plättlaggen svarar
spisen
den svärtades eldglöd


bordet är dukat med bästa silvret


jag har skurit mig själv
i tusen remsor

nu
nu

böneremsorna
hänger i träden

torkar i trädvävarhänder


välva
välva om
*


(såg)

du
såg mig vandra
i ängen


ett strå
i gräsets hav


mitt ansikte
skimrade
i lyckoblad


när din närhet
snuddade vid

min vandring

*

(detta)

detta träd
höljer ditt hjärtas mening


detta träd
bär bladen du skrev

ser du
hör du

knoppar blom
väver


rötterna är havets
alla vatten

*

(bergsvävan)

berget
svävar fritt
i vinden

en albatross
en himmelsrocka


i murens spricka
synes
rosenknopps
livsär


berget
bugar
kärleksmjukt


inför vildrosens ankomst

*

(”)

detta träd detta berg är sannhet
när du inandas
när du lever i andningens klarhet är det så

*

(”)

sannhet kan du ej knåda i dina händer
är ej att knåda i dina händer
sannheten omfamnar dina händer

*

(”)

omdana
omvälva
knoppar skälver i visshet av dessa om

*

(”)

varför hindra tanken
när tanken tycker så mycket om kullerbyttor
du är ju den vilken ”ser till” att underlaget ej skadar barnet
kullerbyttor är ju ett slags befrielse när de ej hålls fast
kanske är tanken den vita färgsnurran
den färgsnurran har ju alla färger i sig
och vid en viss hastighet framstår färgernas klarhet


Inga kommentarer: