fredag 27 februari 2015

den 27 februari 2015

(dessa)


dessa
blad


lägger jag i skalet
skalet det täljda
med silverblad


jag såg dem vrida
sina händer
vid floden

vattnet glittrade
glittrade
ikapp
med


deras ögon
lärften
den

vita

vred de

hängdes i vinden till tork

och i detta vridande
såg jag stjälkar
stiga
upp


ur jordfingrars särade

så viskade allt
får jag
lov

så trädde de alla sidentrådar
genom nålens ellips


dansade
i tima
sju

*

(punkt)


i insikten
av


mina händer är svedjemarker


kolglöden falnar
askan virvlar
upp


i grånaders alltoner


jag ser natten träda in
blodstenar


trådar av
moln



i natten

synes ibisstorken lyfta



jag tager steget
ut

in i intigheten



ögat sluts runt
mig




jag upplever
irisfälten sköljas in i svarta
kolblad


jag sätter punkt


punkt



natten manar


punkten är stormens
öga

är

kornet
är fröet

är
knoppen


är


den sammandragande
skönhetsandningen

är

modet att våga


vara


stilla




jag planterar


denna punkt i


denna
beredda


jordhandsbädd

*

(nät)

de drar samman
näten
ögonnäten


blänkande sken
synvillor
dras
upp

i strandpenslar

skenet
putsas med sand


blänket
stiger in i

befrielsens tårar

*

(detta)

detta är stigen
vilken skänker bergen vingar


granen
sveper mantlar om

andas
andas




du borne

allt är
väl

*

(händer vissna)

händerna
är de vissnade bladen


fyllda med längtan

plockade
murens stenar ned


fingrarna
malde hindren till grus


grusades
gjordes de ej
den lagda ringen


vari
rosenträden
andas tempelsånger


dessa händer
är hällda


står med bröstet
blottat

*

(”)

vilan är stillhetens droppe
skänker näring till dagens klättring

*

(”)

kan du se bergen vandra
då kan du se din egen tyngds illusion

*

(”)

i virveln sker förlösningen




Inga kommentarer: