onsdag 26 september 2012

till dem




tunga steg uppsöker min dörr
har du en stund till mig
hans ögon andas sorg, ledsen
har du en stund till
lyssnande


de stunderna har jag alltid


hans ögon andas sorg, ledsen
vi har glömt varandra


hur länge har ni levt samman


sju år och trenne

då har ni just lärt er gå
känna varandra

i tyst;
jag hann ej börja den
vackra
vandringen



ser dem
jag hoppas de inser
skönheten de har i varandra

sluter mina ögon

ja, det hoppas jag
ur djupet av mitt hjärta


ser dem
var stund viskar han
viskar hon
vart
vart tog du vägen
var är dina sanna färger
låt färgerna du nu har rinna av dig i regnen
spräckta ögon sträcker ut händer glider ur varandras
hand i
handske

glider
glider
ifrån
varandra



jag viskar till dem
vänd åter till varandra i kärleks vilja
*

ledsen

ordet ledsen
stiger fram

led
sen

led sedan

så kan detta ord ses

i natten vari stegen stillnat
regn väter kullerstenar
ledsen står under gatlyktan gammeldagas

gaslyktans milda
skimrande aura


blytunga steg
ljuder

ekande
ekande
tomma
*

hans ögon andas sorg
av den kvinna
han en gång
gav sina löften till
och hon till honom

hon har stängt sina händer

de når ej
in



i tyst;
dessa dagar inom vilka mina ögon spräcks
av de täta regnens närvaro
ur mitt brösts översvämmande flod

*
jord i min hand med spindel näthinna
silverdroppad
rosen släpper bladen röda

grenen är gula
oblatsregn

jag lägger jorden
över min panna

en droppe blod
vattnar såret

vari
fröet
föll

jag lägger min hand till täcke
i kommande
*

mina händer är nariga
näthinnan sprucken

en gång fylld av regnbågspärlor

hav vackra hav
tag dem åter i din famn

*
ser dem
var stund viskar han
viskar hon
vart
vart tog du vägen
var är dina sanna färger
låt färgerna du nu har rinna av dig i regnen
spräckta ögon sträcker ut händer glider ur varandras hand i
handske

glider
glider
ifrån
varandra

jag viskar till dem
vänd åter till varandra i kärleks vilja

i tyst;
den vägen vandrade jag aldrig
trots att jag vet vad ensamma dagar är


krukmakaren tar emot lergåva
skapar i morgonglöd skålen till hennes händer
blytunga steg stiger in i guldsandaler



floden en glittrande åder
öppnade dammens gångna
inneslutna de andas glädje



krukmakaren ler
under trädet med ädelstensbladen
lägger skålen i hennes hand


hon viskar mjukt
de är en vacker tillsammansskål
vari blommor kan växa


Inga kommentarer: