torsdag 1 november 2012

visst är det så

























älskade


det är längesedan jag skrev till dig
jag ber dig ursäkta längden av denna skrift
varför ber jag dig ursäkta mig
detta är molnorden vilka ej når dig
ty du har ej ett ansikte
har ej en röst

visst är det så
jag lever i saknad av det mitt hjärta viskar
hjärtan kan brista av enslighet


och visst är det så
jag förbjuder mig skriva molnorden
för mig till mig

ändå skriver jag till dig
 för så kom det sig
halkade på ett skal
av okänd art

sitter här och skriver alla mina drömmar
scannar alla målade bilder
förminskar klipper ur
kopierar
ramar in
numrerar
 prissätter
varför gör jag det
är detta en bild av min verklighet
jag har sagt det förut säger det igen
det gör så ont att skriva drömmar om dig, om dig vilket skulle kunna bli med dig
nu är det om dig vilken flyr mig
oh, alla dessa målade bilder i ord i penselföring
veden är slut kanske vore bättre att ordna ett bål av detta slag

vem stoppar mig
vem hindrar mig
och varför

döm mig ej
mina ögon
är
vita

ett träd ser jag stå i enslighet
trädet släpper livsbarken
blad efter blad


jag skulle vilja lägga mitt huvud bredvid mig
det kan du ej
huvudet är en del av ditt vara
jag skulle vilja lägga huvudet bredvid mig
öppna grinden släppa ut
fåglarna
släppa ut hästarna vilka travar
skenar
jag skulle vilja lägga huvudet bredvid mig
i asken vari korpar vilar vingar
mitt hjärta sjunger vackrare
huvudbonaden tynger
jag skulle vilja störta mig huvudlös in i
stjärnoaserna
säg tar du emot mig

scarabe
var är du
vilken vakade vid min huvudända
vilken lyfte
mig in i sfinxens öga



vid havet växer en ruin
vågor slår hårt mot bruket

stammar ser jag fläta rötter
kronor snudda vid varandra

ett träd ser jag stå i enslighet
trädet släpper livsbarken
blad efter blad

älskade
naken är jag i mötet med din stämma



höstlöven är eldfjärilar
kupar vingar över fröögons stjärnvilja
i nätterna synes dessas kärlek glöda



eldopalen strålar ur bergets källa
kan du ana vad jag såg
en trana kom
i vingarna bar tranan
brisen från landet vari solen ej sluter ögon
aldrig slocknar

den gav mig färgen du ser
sade hon vilken målar
med penslar röda



tonkälla stiger upp ur sargade jordar
ur hudar vilka blöder
skallrorna ljuder
den gamla vaggar kroppen
ögonen är slutna
genom lock strålar synen

tonkällan stiger upp ur brunnen
vari silverorden danat dess stämma

lyfter stenarna vilka ej är stenar
vilka är block tyngdblock är tyngder av
tankegrusade banor

den gamla har vandrat regnbågsbrons strålar
se hennes egentliga vara

ur skallror stiga frön i
n i spirande jordar
hudar



hon viskar mjukt
ur rotfamnars skimrande
jag är sången vilken tonar skapelsens skönhet havet vilket andas livet
jag är sången vilken stiger
vilken sjunker in
sången vilken tros tystna
toner tystnar ej
tonerna
sångerna vibrerar
vissnandet sköljer in

se spirandet i det vilket är
hör sångerna svara i hjärtans djup
jag är sången vilken tonar skapelsens skönhet


älskade ro
rör vid mina ögon
bädda in mig i varma täcken
låt mig höra dunskålar mjukt ljuda orden vilka helar mig

shaman var är du i skymningsordens fäll



hon förs in i kojan av löv
vari stenar höljer elden
glöden särar stenblad, eldknoppsblad i åsynen av hennes ankomst
ur rökens salviaord framträder hon vilken lever i är
tager hennes hand
smeker runt henne utan att röra ty hon vet
smärtan tatuerad i hennes hud
hon vet knivarnas skärmärken hon vet
fasan vilken stelnat blodet
jag avkläder dig muren lagd runt dig
lindad med taggtråd
blomsterflätor av helandeblad är den nu
andas in doften djupt



vid havet växer en ruin
vågorna slår hårt mot bruket



muren lades gränser skrevs
begränsningar
tvingelse av ting ristades in
be gränser lösa dig ur

res dig ur fällan
res dig

kapitulera ej av murens lagda
se väktarna stå vid floden tvaga symboler
löses upp i sin verklighet
svävar mjukt in i urär
se dagens mörker
upplysas
i vita
kristalltoner

tag ormen runt dig i hand
led ormen i det ormen är


ur grund in i höjder
in i hjärta är
är


hon vilken lever i är
öppnar hjärtflodens fyllda längtan


tystnat har alla segel
struparna
är stämda i tystblad

stämmor hänger i träden bara
tysthängen skimrar
tårpärlor


ur tystnaden stiger orden


älskade
dig har jag aldrig sett
vilken står mjuk i stormarnas virvlar
vilken står i stormens öga
omsluter mig med milda händer

lägger din armvinge runt mig samt vaggar mitt trötta
vaggar orosmolnen håller ut dina händer
tar varsamt emot mina tårar
du visar mig sjön
där lotusblommor slår ut blad
i sjön i dina händer

det jag ej förmådde se

mina ögon blöder
röda tårar i längtan
i saknad av

älskade
visst är det så
jag saknar det vilket sägs kan ske
i molnen har jag sett dig i skogarna i haven
i luftens andning i rörelsen av
så ofta har jag lagt handen i luftens
lekt med det vilket jag ser finns onåbart
jag dömer mig inte ändå dömer jag mig hårt
måste se hur det ser ut
det finns en orsak och visst kan jag
bortförklara
min del
säg mig bara
varför
skall jag


jag har krattat alla gångarna nu
isarna kan komma snödunen omfamna spåren
tystkronorna kan öppna sin oändlighet
bädda in mig i sidenjordar

veden har tagit slut
filtar har jag ännu
stormarna kan vina in
filtarna lindar värme runt mig
visst saknar jag dina händer
handen vilken omfattar
innefattar min

mjuka vandringar i markernas sånger
vari våra steg andas gemensamrytm
i nätterna kan vi se våra trådar flätas
omfamna varandra i våra
vackra färger av varandra
öppna sagovärldar
läsa vackra ord till varandra
i levande lågors ljus
måla bilder
helande i varandras näthinnor
tatuera rosentempel i varandras hudar

vad
vet
jag

ibland växer längtan så stark likt skallrande fönster rutor
där jag sitter inramad fastlåst inspärrad
jag vet inte längre var
nyckeln är
vet inte
vare sig med tanke
eller
vad

 jag vet att det är tanken vilken vrider om mig
hjärtat viskar helt andra vägar


oh visdomsmoder
jag ropar till dig
var har du gömt hans händer
har du gömt dessa i tempelgårdarnas tempeldanser

de vilka är kärlekens rosenliljeblad


så har mitt liv utvecklats
vecklats ut till att bli en öken
öknar är vackra moln seglar ej där
och visst vet jag att oaser andas däri

tälten böljar
eldar brinner
bjällror
doft av myrra kanel och sandel
djupa ögon möts
i dyner av ceder


älskade
var är du
trots att intet skymmer trots att allt är
klart benvitt ljus
syns du ej
väntar du i oasens ögonsten

nej jag söker ej
insikten greppar allt mer hårt
ständligen övar jag i att förskjuta hoppet
förskjuta det jag vet är varje vinges bön


hör dig yla från berget
däri du vakar med
berget vilket vakar med
skogstemplets månskära
vari jag levde
levde på riktigt
i verklighet

hjortarna betade vackra i ring
lyfte ej hornens varnande då
jag lyfte slöjan av indigosiden
steg in i drömbladets linjer

det skriar en vind i mitt hjärta


låt dina ögonkyssar regna över mig
rör mig ej ty jag har glömt den vägen
i huden är mest inristat slagen skriar
i det dessa stiger upp till ytan



döm mig ej
mina ögon
är
vita
ditt ansikte skall jag uppleva
vinden viskar det även då jag reglar dörrar
ditt ansikte känner jag
det måste finnas ansiktsvävar för alla
visst är det så spindelmor i månskärans silver

kom till mig i nattens midnattsblå
pudra min hud med rosendrömmar



vid havet växer en ruin
vågor slår hårt mot bruket

stammar ser jag fläta rötter
kronor snudda vid varandra

ett träd ser jag stå i enslighet
trädet släpper livsbarken
blad efter blad

älskade

naken är jag i mötet med din stämma



nej

 jag tror nog jag tar fram stora hammaren
och sjutumsspik eller kanske tolvtums
spikar igen alla fönster alla dörrar

vinden viskar
vad är meningen med det
springor finns där du ej anar

vet det
har sprättat upp täcket av torv
med det tätar jag sprickorna


vinden ler

försök med det du

Inga kommentarer: