söndag 22 september 2013

den 22 september 2013


(immad droppe)

varje immad droppe
en ej synliggjord tår


de såg
det de gömt

de såg
de gömda tårarnas stränder


de glömde henne aldrig helt
ty hennes stämma

hennes hjärta
höll deras lågor
varsamt skimrande

de immade tårarna
är drömmarnas nu helade styrka

varje immad droppe en ej synliggjord tår

*
(träddörrar)

träddörrar
gläntar på slutna


slutaröga är en stjärngrind


solregn
gjuter balsam i
gläntor


marken doftar
stensöta
doftar mossa


doftar fuktad jord


hon sträcker sömnblad
täcker bäckens höstglöd


astrar
vid husvägg
fyller ögon violetta


katten stryker rosenvingar
pälsen gnistrar spinnande

*

(silverklarnan)

silver klarnar
ur molnbäddars

tätt vävda
mantlar


ekarna är skrudade
med pärlklara
toner


rönnbären
är eldklasar

utmed stigens
krattade gång

*

(skriftmakare)

gulnade
blad

samlar skriftmakaren

han skriver
med

glasudd

tecknen
med grottans sepiaskimmer

pupillen är
vit silversolsglöd

*

(händerfall)

dina händer

faller
mjukt

inöver mina ögon

viskar du
ser du
mig

din andning är
nära

närhet


ditt hjärta höres sjunga

nuddandes min rygg

lika plötsligt
du ansiktslöse


är du borta

en fläkt


i det vinden drog
genom väggarnas

spalter

*

(dignandemognad)


fruktträdgården


fruktlunden
bär
frukter

dignande
mognad

ur blommens dofter


kärnor
upplyser

nätternas kommande
*

(såg)

jag såg
en vacker man

axlarna raka
ryggen rak


han stod vid disken
vägde näringens intag

i handen

i en kort stund
såg jag mannens ögon

godhet
är ett vackert ord

mannen såg mig ej

jag måste upphöra med drömmandet
jag skadar mig själv

verkligheten
visar
mig

drömmens spruckna linser


(sinande)


sinande
är livets källa

frukten
faller ur grenars
övermognad

bladen bäddar in
hennes blödande händer

hon har släppt bladen

Inga kommentarer: