onsdag 25 september 2013

den 25 september 2013


(krukor)




vindarna sträcker
händer




sträcker
fingrar



släck tystnaden


de lyfter krukor




ur
sandens djupa




varsamt




sköra äro de vordna


rullarna




pergaments bladen



skrevs av
dem


vilka talar
i vindarnas jordmån

*


(kryddblad)



kryddgården
sträcker


öppnad hand





örtblad
doftar


basilikans
pelare




skeppet
seglar
till tempelön






däri
eldfaten

leder väg



*


(sinadefloder)





hans ord
rör vid hennes


sinade floder






strömmar
stannade


blottar
stenskönhet






strimmor
i molnade visar


safirskogens
blå

blad




stammar vita
rodnar


i morgonvind


*


(bladhand)




hon tar bladet
i handen


bladen
med de sköra
vingarna




läser orden
han drömde i sommargryning





hans andning
vacker


skrämmer henne

*


(glädjeögon)


glädjen
i dina ögon

älskade



såg jag slockna



en sjunkande eldsol
föll in i havshand



havet
krusade
ryste



vågen sjönk in



älskade
glädjen
i dina ögon såg jag slockna




dina händer
en del av min hud



bränner



din rädsla för mig

tog
över


din stig



mina blottade händer
är svedda


hudlösa


*
(pelargoner)





älskade



pelargonerna



i de franska
fönstrens
höga





blommar eld
röda


kanske minns de
dina fingertoppar






myrtenkransen
är vissnad



älskade


jag smular
lagerblad




mjukt i mellan fingertoppar


andas in
helandedoften


innan jag släcker
mina ögon






den eldröda
klänningen


bar jag
aldrig


den var icke min


du trängde djupt in
i mina orörda skogar



däri vinden
är den röst vilken talar



älskade



släck tystnaden
allt det du ser är ej det synliga

slut synvinkeln
se djupare



tala till mig
i mig



jordarna
andas



de tusen stigarna
andas tusenbladen



azaleorna
azaleaträdens


skira
rosengårdsblad




körsbärsträdens skira hav av kommande bär
grenarnas fingerbjällror



älskade
släck tystnaden


runt
mig



släck elden i min hud


Inga kommentarer: