tisdag 24 september 2013

den 24 september 2013




(solpärlsbjudning)


solpärlor
bjuds

i silverskedar

av källans väktare

skogen
är ett hav


av

dansande
svärmande
eldkorn

ljusfolken rör vid

apachetårarna
stigna
i

trädens kronor

rötterna
bebådar vägen

*

(solhink)


barnet
gives solhinken


gräver
indränkt sand


lyfter
mattade korn in i
solglöd

med silversked
ur moderns hand

*

(talade till)


de talade till dem

orden
med vita fjäderdunsskal

inför
dems ögon
skingrades skalen

fjäderdunsmoln
gav dems

brända fötter lindring

där dem
irrade

i ruinernas skärvor

de
talade till dem
helandeorden


dem förmådde ej se
försmådde
gåvan


skalen slöt bladen
varsamt

runt
fjäderdunen

viskar till dem
ordens mening

*

(skälvandeandning)

regnblad

ljuder i nattens

skälvande andning


täcker hennes grånande
tinning


pyramiden
öppnar sitt seende öga

sluter henne
inom

*

(blivelse)

älskade
här sitter jag
i trädet

drömträdet

i silverdalens
månskedshänder

dold är jag för den världen
sedd är jag i den världen

älskade
jag vet att jag ej skall drömma

ensamheten
gör så ont

bränner mina ögon
in i spruckna ökenjordar

älskade
löven
faller

bladregn

jag faller
med dem

ut ur blivelse

till intet

Inga kommentarer: