lördag 15 december 2012

vidhäftat



pärlan såg hon skimra i havsbröstet
alltid städsevarande
hur mycket slagen än haglade nedöver in
länge hade hon i fylld allvarsinsikt
lyft ut
droppar smutsade
det hon ej såg var de illmariga
ögonen i en vrå
någonstans
det hon ej kände
var handen vilken av en
händelse
nuddade
illmarig
samlade upp dropparna
spann dem till svärtade trådar
vilka avgav smuts
trådarna vävde illmarig
ur en vrå
någonstans in i hennes hud
hon mattades alltmer
förstod aldrig det skedda
viskade allt oftare
hjälp mig


och är denna någon jag
eller är denna någon ett utomstående
detta vet jag ej
något har
klistrat sig
fäst
sig

fäst vid min hud
de svarta trådarna
alrunans svarta tårar


för första gången
som så ofta
frågar jag varför

tänder eldarna
inväntar
flammornas sänkande skönhet

dansar i snöskrud
i natten på glödande kol

Inga kommentarer: