söndag 24 mars 2013

broderiet



säg mig
vilken väv
är det
du spänt
i broderiramens cirkel

i broderibågens cirkel

säg mig med vilka trådar
du rör vid vävens mönster
säg mig varur nålen kom
vari ögat blickar

väven i trädens cirkel
är linets
drömbjällror
sprungna ur blå havsdröm
bråkade dropparnas klanger
skäktade ni svärtnaden
kammade ni håret
häcklade ni de rena sinnena

ja vi skar linets fält
vi bråkade skäktade
häcklade
vi spann
vi vävde

tråden är given av fjärilsskogarnas
sidenmjuka vingar
silkestråden skimrar
regnbågsduvans ögongåva

nålen
är silver av modern given
ur stjärnflodens skapardröm
ögat blickar över molnkanten
in i sannhetens klara skärpa
håller min hand
i det min stämma i tysthet svara

jag sömmar tystkronor
vari tankarna
stillats
vari orden är tysthängens
dunskålar

orden sömmar jag
rörelsen i allt
väven bliver ej färdig
väven den visar möjligheter
möjligheten
tilltalar din själ
ur andens milda strålglansögon

orden
se så vackert dessa dansar
i cirkeln
antyder orden i rörelsens sång
åtbörden
tyder hän
häntyder allt
medan tystkronor andas
hjärtats toner

Inga kommentarer: