torsdag 21 mars 2013

midjeskära



stigen
ur handen

vandrar en kvinna

barfota i vitmarkers
rosenblad
frostade

kjolen vid
är midnattsblå
in i violett

stjärnsläckta

månskära
bär hon i silvertråd runt midja

stenar
följer hennes fjät

vari är hon kommen
kommen är hon

till stranden av släckta segel
bringa bud

bringa bud till hon vilken vakar
med hennes stigar

stenar andas rotvida
in i strandens vinterdrömmande vass

hon når nedför stigen
över spåret
under tallens höga

bänken övergiven
tåras vid anblicken av blödande händer

stranden når hon
islagd tunn


månskäran stiger fram inför henne

sätt dig i min handvagga


hör ej

förblindad vandrar hon
till isens gnistrande pilar

hon ser vaken
den svarta vidgade pupillen

månskäran lägger mantel runt henne
sluter hennes smärta in i händer av månjord

rör vid isen
visar ansiktet hon drömmer


hon viskar
så rör vid mig
rör vid mina händer
slut mina ögon

låt mig uppleva dig utan ögon
uppleva ditt hjärtas sång
din andning
din doft

den du

verkligen

är

månskäran bär hennes sömn in i
månsilverdalens
tempellundar

vila
dotter

vila

vår skall komma dig nära


av dina tårar skall vi sömma
de vackraste pärlmockasiner

Inga kommentarer: