lördag 15 november 2014

den 15 november 2014


(gryningsdroppar)


du trädde
gryningsdroppar


ett strå


doften av smultron
av fjärilar

av lätta sommarmoln



skänkte du
in i

stigarnas händer



jag tackar dig


*

(opalstigar)

berget
sluter sina händer


i väntan


de stegen skall komma


ormbunkar
täcker ingångens
utgång


snöleoparden
vakar

lystrar


stegen höres

väktaren
rör vid ormbunksblad


hon vilken nalkas lystrar


berget
öppnar sina händer


opalstigar
ligger öppna


för henne vilken snöleoparden följer

*

(skogsvindar)

skogsvindar

smeker hennes kinder


vaggar
hennes hjärta


i händer av ljung

med armband av hjortron

myren

manteln
runt bergets axlar


bär solglöd i bröst

*

(läppar)

läppar av
silverklanger

kysser
dunskålars var


spetsars rosengång

andas vita


en krans runt
ett sovande ansikte

i brunnars djup


svävar
drömbefrielse


*

(grå)


grå
andas dagen


viskar
se
mina toner

grå
se in i mina händer


grå
jag bär klarhet till dig

våga
se

*

(med)


läs mig
med förbundna ögon

se
med ditt själsljus

*

(”)

det finns trappor
det finns pallar
går det att mäta steg
mäta
liv

*

(”)

när skalet faller av
faller klyftorna
klyftigheten isär
vad finns i mitten
det förenade origot
tomhet

*

(”)

det finns visare
timma tima
sekund second
vad är minuter
uret visar troligen ej tid
visar rytm

*

(”)

egentligen går det ej att köpa någonting
det är en skuldfälla




Inga kommentarer: