lördag 8 november 2014

den 8 november 2014

(landade)

landade du
i mitt bröst


landade du med fjädern av kristalltoner


skrev du
färden

med toner
i huden min


ryggen den blottade


löste du vingarna
jag så
tätt

slöt om


landade du

i

mitt bröst

*

(kvarn)


vid staden
av eld


sitter en kvinna


kjolar vida
är en krona utbredd


runt hennes fötter


handen håller mjukt
veven

hon är kvinnan
vilken mal

livsarom


ur bönor stiger doft


hon väcker
husfolket


varsamt
med kittelns


stigandeögon

*
(dunögon)



så faller
dun


in i mina ögon



så andas
natten stigarna


de målade
utan toner
utan färg



andas
andas


manar

en okänd

så nära
så nära


upplevde en gång
i fjärran

i skogarna där bergen andas fria

*

(varsamhand)


du lindar
sjalen


runt min frysande märg


din hand
skänker stadga


du lägger handen mjukt
till min kind


din tass
så mjuk


en isande vind
drar genom skogen


granarna
drar sig tätt samman

du drager
bort

bort

jag fryser
fryser

*

(mjukhand)



han väntade henne
i skogen

där bären är mogna


höstlöven
var

järnfåglar
glödande



ögonen hans glittrade mjukt
i väntan till hon


hon kom med
steg vikta in i mening



stjärnblommor
föll ned
bäddade skogen in i


kristalltystnad


hon slets ur hans händer


vargen
blöder

med sargade tassar

*

(”)

det flöde vilket däms upp
det flödet spränger slutligen vallarna du byggt
så lyssna till flödet
räds icke
följden

*

(”)

säg varför heter det streck
väderstreck fågelstreck
dra ett streck över och glömma

strecken är sträckta linor
vädren fåglarna vet innebörden av
det streck egentligen är

se dem i sannhet

säg
varför
heter det

*

(”)

det du ser försvinna
har ej försvunnit
det har sjunkit in i mognad
så är livets skeenden

*

(”)

det synliga samt det osynliga är ett
differenser eller motparter är de ej

varför tror du skuggan ber dig om ljus

Inga kommentarer: