måndag 27 april 2009

ene

Livstrådars vävnad spinnes


En gång för länge sedan såg jag himlens väverskor fästa trådarna vid vävram
Snidad av

Ved från alla träds träd

Ene var dess doft


Jag såg drömvinden sväva
Såg drömljuset spräckas


Såg väverskornas helande fingrars kärlek
varsamt finna trådars ljus

Hela

Helas


Fästa trådarna vid vävramen
Snidad av

Ved från alla träds träd

Ene var dess doft


Jag såg den sväva högt upp ovan ängen, dess skarpa blick,
mönstret på vingarnas utsträckthet, vingars bredds lugn,
oändlig frids skönhet, den slog aldrig ned,
den var över mig, inom.

Hon strävar tomsvar

Tom
Tom
Tom

tom

tyst
tomhet

hon klättrar uppför berget följer stigen

sitt liv

lägger kläderna i helgade sjön

lyfter armarna

fingrar

andas ut


hon ropar se mig

se

mig

mitt liv

vind andas


sveper
om


vind fångade henne

hon flyger
fri

strömmar med


svävar intighet


av tyngd löst

Inga kommentarer: