måndag 27 april 2009

sextett

Duvblå eld


Skapar

Jordsols blomma



Hon vandrar in i skymningstimma


Vänder ansiktet om



Skogstjärns djupsvar

Hälsar



Hon stiger in med barnet i sitt bröst



Glömdes


Måne


Månskära


Månhavs tår

Lindar drömväv

Runt
Kropp


Hjärta stiger ur



Havs våg rinner över strand



Sidenklädnad frasar



Smeker



Hans sovande hy


Fjolårsgräs rassel


svartskimrande djupgrå linje

zick zack rörelses skönhet

flyter över handled

lugns stillhet


Vid bäck fann själskvinnan vila


andekvinnan flög solvind


målade vingar av glas

kristallådror


dansade


knopp steg fram

bladvingar av glas
kristallådror

blomma steg ur


jag steg in


krona slöts om

av solvind bars pärlan in i hav

händer slöts om

där finner jag ro.


Satt i älskad skog


sitter


Solstrålar fann väg


finner



Vävde hängmatta


Vaggar dröm

I evighetens händer



Lade manteln med den vida huvan om mig

Kände dess flödesljus

Indigo rann ned över

in
dig


viskade de

jag fäste silverspännet över hjärtat

steg in i mig bad eld om flamma
rök sköljde dimstråk


trebent järngryta vaknade

bad källa om vatten
ånga sköljde dimridå

örter regnade i

ornamenterad stav rörde

nynnade sång

steg
sjönk
steg

klarhet


såg den sargade kvida
andas flimmerlåga

kupade händer in i gryta
omfamnade dryck

gav honom att dricka


vakade över


såg den sargade helas

såg hans steg

vandra
bort

tackar örter
tackar källa
tackar eld


lyfter händer högt


dimman skingras

löser silverspänne från hjärtat

mantel med vid huva rinner av


jag stänger dörren

reglar den

sju
gånger
sju.

Inga kommentarer: