tisdag 28 april 2009

Fyrklang

Allt i allt

I gräshavet

Med

Himlars mantlar över

Runt

Stod hon



Om natten slöt hon kronan

Böjde knoppen in till bröstet

Vilade under trädet



I gryningen väcktes hon av vinds smekning



Lyfte ögonljus in i träds krona

Lyssnade

Jag dricker mina färger ur jorden

Jag dricker mina färger ur jords linjer


i dess inre växer den vänaste ros

skimrande röd

är skålen


i dagen sluter hon mig inom bladen

ser du hennes skönhet

pärlor

blad


stiger uppför min stam

lindas runt mina grenar

jag bär hennes kärlek i mina händer

våra fingrars ljus är i varandra

varande


vinden susar
smaragder klingar

blad
gröna öppnas

ur skålen faller dagg in i hennes famn


Bärnsten

svart väg

skimrade bärnsten


väg
svart
osynlig
gjord

ands dess frid
bränd

umbra



skimrade bärnsten

havs vågor


barks bladformer

ögon

ovaler

lyfter blad ur jorden

ur jords händer

ljusa möter

varje
enskilt blad


lätta fötter, i spiral

uppför stam


klär
grenar



fingrars ljus

skimrande bärnsten ler havs våg


inomutomutominom

inre värld

liv




andas
liv




bladstoff


förmultnade

förmultnande


andas

vaknar
färg

ur hud



andas ut

vår

inom
utom
utom
inom


vinteräng


sommaräng




Optisk


Begrunda

be om grund



rötter


jordmån


optiska fjäll


optiska synvillor



förmåga är att träda in i ett rum
inte synas


smygande gång


vandra in och ut genom salsvärldar


se

verkligt
eller en optisk synvilla


lever värme inom
lever ljus inom

eller är det en neonbild
vilken har sclerotiserat väsendets hela öga

optisk synvilla
sclerotiserat öga

våga
vakna


huvudskålen

ögonhålor


ögat

ägget omsluter hela kroppen


Öga

aura


skikt

målning


jords händer

öppnar himmelsljus

himmelsljus


öppnar jordvärme

Inga kommentarer: