lördag 6 juni 2009

svepnad är ett vackert ord

du vandrar i skymningen
ängsmarker

vatten finns nära

dimman stiger upp, skymningskjolar
dimman höljer dig
du ser inte stegen.

Har du tillit;
ja, jag känner tillit.

Dimman leder dig, värnar om dig,
svepnad är ett vackert ord, svepnad en hand vilken varsamt höljs runt.
Det är dimmans lycka då du säger: ja, jag känner tillit.
Det är dimmans sorg då du säger: nej, jag känner inte tillit. Jag känner rädsla.

gryningens öppning

gryningskjolar

daggens droppar i
varje blommas,
blads öga

Drömvävarnas tårar,
dina tårar, alltets tårar

dessa
vattnar markerna.

Känn inte att du bringar sorg, ty genom att dessa tårar vattnar markerna,
väcks ditt seende;

du ser blommorna.

Det lever i alla folkvisors vemod; jag lindar av...
ur vemodet sker vaknandet


*
Dessa kjolar är mycket vackra,
de är där,
drömväverskor
gråterskor
våra svar är oändligt viktiga vi är i deras steg

Inga kommentarer: