torsdag 21 november 2013

den 21 november 2013



(vinrankshand)

kom blad
ur vinrankans  sommarvandring

slut
min hand
i din

låt oss vandra
in i ängderna
dit sunnanvinden bär
oss


däri notus viskar
vägen

in i tempelklockornas dal

låt
oss

lyfta druvan
till läpparna slutna

*

(rödfötter)

fötterna är röda


färg
given

av cinnobers
smulade blad

smulade till värnaden
av dessa fötter


vid elden synes
tecknen  framträda ur blå


oraklet målar henna med ögonpenslar


du har vandrat långt
till hit

se
följ


dessa mönster

de leder dig
vidare i liv

*

(vithänder)

släpper hon

sina vita händer

pudrade med
kristallstoff från
knyppeldynan

trådar är
vävda
rosenbårder

dockor dansar i ring
runt kudden

vari
hennes ögon

lagt mönstrens begynnande

(bäckasilver)

du smider
av bäckens silver

spännet till midnatts
djupblå


hon sömmar
rosenblad
med dofttråd


mjuka
är stövlarna du bär

tystar stegen
in i smygande

du smider broschen

till hennes morgon

näri hon
rodnande stiger
upp ur havet

möter solen i land

*

(hökvinge)


dina ögon
stiger


ur molnbädden
tänder de sju eldskålarna


öppnar ränseln
du bar på ryggen


ler
en stilla gång



du strör
tystnaden

in över


den äng du sådde
med

dina ögon


lågorna
är sju vita fjädrar


givna av
hökvingen


jag sluter
tystnaden om mig
*


(sluter ögon in)

trädet
kristallträdet

kallar mig
in i ädelstensmarker


och jag sluter mina ögon
in i drömorden

andas in vildblomstren i skuggornas hand

Inga kommentarer: