lördag 9 november 2013

den 9 november 2013



(trädgråt)



jag ser träden gråta
ser enarna gråta djupblå tårar

kronorna
har skurits av


rötterna är grenar
knoppande


sträcker sina liv in i floden


*
(snösläp)


de ryter
i natten

de vilka bär snösläpens
gnistrande
ädelstenar


kastar vita nät
lindas runt snödansare


nätens
böljande slöjor

i dem stiger rörelsen


gnistrande vita
är marker


näri natten släpper sitt grepp

snödansare
vilar vakande stilla


snösläpens bärare
nynnar tystro


*
(ögonhud)

och jag säger dig

ej med ord
med tystnad


tag dina steg
i dina händer

stilla
din gång

slut ögonen
låt ögonhuden

leda dig

följ doftregnen
givna
av

de vita bladens strålar

i det nät
havet kastade ut

vilket öppnade ytan


*
(höstnaknade)


i höstnaknade händer
blommar du

vita
ros

bebådar kaktusarnas
ökenvandringar


*
(gungben)


så minns jag
dessa stunder
vilka aldrig var

barnlängtan


ser en bild
ur en bok

barnet rider ranka
på äldremoderns ben
långa kjolar böljar


rosenkinder ler


du gungar mig på ditt finger
är dina ögon lika kalla
som aldrig


*
(sluter)


jag sluter mig nu i handen
musslan sluter sitt fjärilsskal
havet sandbädden
vaggar mig

knivar
smicker

går icke att bända med

tystnad
träden bär tysthängen

Inga kommentarer: