söndag 24 november 2013

den 24 november 2013


(kom lilja)

kom lilja i frostvinden
giv mig
ur ditt klara ljus
led mig in i din kalk

*

(ädelstensblad)

kristallträdet
bär i denna natt

ädelstensblad
glittrande i vind


stammen den vita
steg


steg upp ur månhavs djupa stillhet


låt mina stigar
nu vara stilla

*

(den vackra)

hon den vackra

skrev
tystkronan in i mitt hjärta

hennes stämma
höres viska


i kastanjeträdets
vida

krona


vi möttes
vid stranden

varur ord stiger ur hav


hennes hjärta
lever vidare

i tysthängena jag skrev


och tjärnen
ser oss


teckna ordens regnbågsfjädrar

*



*

(man av sejdande)

man
av sejdande

du med helandestav

staven
vilken pinjen gav dig

ur lärkträdets vingar


strö den
vita kiselsanden

över såren mina

såren vilka skars
in

av lögnens oväder

*




(vrider om)

smärtan
vrider om


hon sätter sig
vid vävstolen
i lindrande


vaggar skeden
trampar mönster
i jämn rytm


hon trädde varpen
genom solv
ur ögons tillit

rytmen
ber hon stilla
stormarna

i fram
i åter
*

(gyllenvatten)


skålen
med gyllenvatten


silvrad
utur
silverskogars
pärlandning


tar emot solblad
ur blåskimrandehänder


gyllenvatten
skänker
regnbågsfjädrar

in i rummens
resta väggar

*

(bergssjö)

bergssjön
öppnar ett öga


vattenfallet
stiger ur
grottans mynning


landar i stenars
utbredda händer


där hon sejdar dag

*

(sorgvagga)

sorgen
vaggar

en bruten själ

smärtan är stillad

hoppet rinner
sakta
sakta
ut

ut

livet blåses
sakta ut

lågan i fönstret
skimrar i himlars vida

Inga kommentarer: