söndag 11 maj 2014

den 11 maj 2014

(axelkudde)


han vaknar vid blommans röst

trampa ej
på mig



hon sover
med


huvudet
lutat



till
hans axelkudde




lyssnar i sömnblad
till hans hjärtas sånghymn



invirad i hans armar


hör hon pulsar
lägga pussel



varken med hammare lirkar eller slag



hon är
en vinge landad


i visshet


här
är

hemma

*

han vaknar vid blommans röst

trampa ej
på mig


*

(svävandevändande)



svävande
vändande


himmelsfågel


mina ögon
har jag slutit


sluter jag


bär
livet
till

*


(dansslutna)



jag dansar
bak slutna ögon


vill tro
du finns där


vill
vilja är djupen

är hjärtats sång


jag dansar
bak slutna ögon


håller hjordarna av
stormfloder
rinner


rinner mellan fingrar


jag flätar vackra band
i handvävstol


inslagen är
kvinnan vilken dansar
i månsilver




hjordarna betar lugn


*

(mjukröda)




bakom kvinnan
andas




öknens mjukröda sepiatoner







handtrummans
spända benvita cirkel



inväntar svaret





hon lyfter solnedgången
målar toner




hennes bröst
sjunger

*


(gök)


så möts dagen i hennes händer


göken höres
i söder


är det nu det sker


slocknar
ljuset



hon skådar
in i molnskyar


skyr ni
mina ögon


så möts
dagarna i hennes händer


hon håller dem stilla


för att ej spilla en droppe

*


(”)

besluten är alltid de rätta ty det finnes ej rätt eller fel
lyssnande finns

när besluten slår dig eller livet, livsändamålet
har besluten vridit sig ur din hand vilken orkeslös ej följde beslutet till målet

*

(”)

fatta din mening i handen
i den tystnad vilken är inandningens puls
stilla svärmarna av hets
i tystnaden stiger den sjunkna droppens mening
andningen är droppen

*

(”)


visst kan du hålla dig åter
alla dammar har luckor det är bra att minnas detta
ha med i beräkningen

*



(körsbärsblomsbaldakin)


ur månsilverdalen
 
kvinnodalen
 
ur
 



länken
 


silverögons
 
mönster
 



löst runt midja
 



bär månskäras
 

rörelse
 



vajar
 
vaggar silvergräs
 




där i körsbärsblomsbaldakin
 

under
 



möts de i ene
 


så sväva de i natt
 



kyssta av regnen
 


Inga kommentarer: