söndag 4 maj 2014

den 4 maj 2014



(nattspel)

vem
spelar i natten

vem
rör vid
tonernas

vakande ögonrymder

vem
nynnar sångerna
i sjöblad

vi
nynnar

vi vakar
vi hör
vi spelar

så viskar stjärnorna


i nattens mantelblå vila

*
(allt detta)

och
allt detta skrev jag
allt detta
sparade jag

till
för
vad

vandrade till elden
kastade det skrivna i lågorna
elden sträckte det skrivna åter i min hand

vandrade till öknarna
rev bladen i bitar
sanden sträckte det skrivna
åter i min hand

och allt detta skrev du
för
till

så sade de

jag vandrade till floden
släppte pärlorna i floden

såg dem sjunka

vandrar nu ofta till floden

ser pärlorna glimma
vaggas av floden

ser

för
till

*

(solväcka)

solen ser jag stiga

prismor
möter

regnbågsfjärilar
dansar in


ser solen
väcka dagen

milt lyfta drömmen ur bädd

doftar örter
i ansiktsovalen


lägger kvistar av rosmarin
i morgonbadet

*


(händer dina)

dina händer

smeker
gräset


din längtan till beröring vibrerar


dina ögon



smeker
havet


dina tårar
stelnade

löses


din vandring är
glödande kol


din viskning hörs
i de hörande

brinn
brinn kol

brinn

miljoner av ringar är lagda

i ädelstensträdets livslopp

*
(himmelsnätet)


hon ser honom kasta ut nät
under molnen

de stora valarna
svävar


hon viskar
du kastar nät

under dina drömmar

orkar ej leva dem

*
(”)

hjulringen är bara stödet ekrarna är bara vägarna
navets tomhet är källan
i vasen kan du hälla vattnet
vattnet fuktar dina läppar
upplevelsen vidgas i liv

*

(”)

genom möteshanden känner du kroppen formen
upplevelsen är tomheten

*

(”)

i rörelsen känner du motståndet
i stillheten upplever du rörelsen
såå verkar dessa i varandra

*

(”)


skuggan sköljer ljus
ljuset sköljer skuggan
så möter du dem i varandra

*

(”)

det vilket är motsatsen
är motsatsens helhet

Inga kommentarer: