torsdag 29 maj 2014

den 29 maj 2014

(tystnadsskänk)


dina läppar
är


fjäderdunsmoln


du
kan skänka tystnaden

utan slag


dina läppar
är


lyssnandet in i vinden

*

(äppellund)

i äppellunden
där träden är stigna
i aplar


där ödetorpet
är

diset i gryningen


där stenarna
bär grunden

där
andas

mossan
lupinträd

*
(sjöfarare)


de reser sig upp
sträcker
händer
till


klippor


sjöfarare bär vita
anemonkransar


pupiller
vidgade
i svarta djup


klippor skådar stjärnor


sjöfarare
rör
vid


urkodens källa


hjärtelden
lyser upp dessas möte

*


(molnvagga)

molnvagga
i vind


barnet är björkens solstråle

ögon blå
stigna

ur vitt


händer sträckta
in i svanesång

landade i sjöbladet

*

(spejandehjort)


hjortar
spejar

in i skogens djup


tänder lanternaträdets
vingar


horn ljuder
manar
kallar

stillar


hon
med den vida manteln

träder
in

*
(vindvagga)



vindvagga
hand

kom

vagga mina sinnen


vik varsamt
upp


det vikta bladet


minn mig mitt minns


kupa
din händer


runt min panna


kyss
mina ögon rena

*

(”)

färgerna är komna ur samma grund
vem separerade dem
vem
kom
på den tanken

*

(”)

se dig i spegeln
se djupare
tillåt den stämman

*

(”)


rör vid havslugnet och du skall se
hur djupet krusar ytan eller är det sommarregnet




Inga kommentarer: