fredag 30 maj 2014

den 30 maj 2014

(till)



sluter ögon

in i havsäng


susar
susa
lind i humlesång


ryggen
vilar lutad



till ditt bröst

din ömhet genomströmmar
en kvinnas hjärta



dina armar
är


sjalar runt min vila


ditt ljus välver om


hos dig
med
dig

kan jag andas

vem
är du

*

(medaljongen)

en gång
bar jag en medaljong


medaljongen
var

tom

jag ville ej stänga inne

den bär ett diamantöga


*
(är de)



är de bortvändande
de hemvändande


hit
kommer de ej

för att stanna


hit kommer de för att gå


så ofta undrar jag
vad

är det
de ser


är bortvandrande
ett återvändande
i framåtvandrande

*

(ledhänder)

dina händer
leder mig till stranden


där tystnaden
väver svaren


där frågorna
stiger
upp



upp ur sandens glödande insikt


så är
dina händer
ej flyende


jag vet
de ser mitt hjärta


jag vet
de räds mig ej

*

(livsregn)


livsregnen
är


tårar

säg ej
enkom

lidande


säg
lycka


tröttheten är slocknad
lycka


glasen bär
stjärninsignier

vila i lyktans
bädd


iakttag
beundra
förundras


glaset skymmer
i aftonglöden

klarnar
i

gryningshymnen

*

(kolbröd)


bröden
tillredda i ömhet


kolnar
i eldens övergivna

hon slogs ur liv


hågen brast
i väggarnas låsta

*

(täcker)

månen täcker sitt ansikte

med händer
smidda

ur silver


hon gråter
begråter

nattens segel är
revade

rivna
i stycken

*
(”)

kärlek är handens lyssnan ögonens insegel
knyt upp de röda sidenbanden runt ordboxen

*

(”)

tänka kan du
göra kan du

är du allt detta

Inga kommentarer: