torsdag 22 maj 2014

den 22 maj 2014


(låt oss)

barnet ler

låt oss
bygga

slotten

med torn tinnar
med vimplar vilka dansar


låt oss bygga
slotten sanden bedjer oss till


låt oss
svara

sanden


bygga vallgravar runt
med

strömmar vida

med broar

låt oss
höra

fiskaren valla
fjällbärarna

in i havets vida


låt oss
sova natt i kojan

i skogskantens
rosenbård

ja

det
gör vi

*
(mästare)


mästare
förtälj mig visdomsorden
sannhetsorden

mästare
öppna sakta dina händer
så att jag kan skåda lågan du håller

lågan
ren klar
obefläckad



mästare
tala till mig i dalarna
däri tystnaden växer
i den sällhet vilken är oblatens mening

mästare
förtälj mig
visdomsorden
sannhetsorden


här sitter jag helt stilla

inväntar

din
stämma

*

(syrenandning)

syren
andas


doftar gryningsdagg


stjärnspinnerskor
trädde
tråden


sländan bar
dagsnystan

in i syrenernas händer

*


(äppelblom)

äppelblommen
räds ej mognaden

minns rosiga
vinterkinder

*

(vindfläkt)

så fläktar vinden
bladregnen


träden släpper doftvingar fria


gullvivor möter
trädfolkens sådda
tankar

*

(”)

du är allt det vinden viskar
du är inte dugaorden

*

(”)

du är. du är inte den du tror dig om att vara
lyft tror in i tro

*

(”)

de har släppt sulorna nu ovanlädren lättar i vinden
de vet hur hon njuter leende i deras närvarande leknärhet
barnens allvarsamma insteg

Inga kommentarer: