fredag 23 maj 2014

den 23 maj 2014

(maskrosandning)


maskrosor
andas djup gula

strålande
strålande

höjder

i natten slutes solöar
in i grönblad


svepande
svepande
av sol
ur

solrörelse

öppnar solöar

vidgas
vidgas

vita svävar
dun
fjun

hamnar är många


lugnet är budet de bär


en rävunge
jagar lekfullt vitmolnen

stiger
stigande


rävmoder ler i kärlek

*

(min sköna)


gräset
min sköna



andas
blå


skirblå himlar


därför
min sköna


betar hjordarna lugn


så vilka
är molnen

det vet du min sköna

*

(trädverk)


trädverken
skapar symfonier
min sköna


fåglar stämmer in
sfärernas harmonier höres flöda
i markerna

vandraren lutad till stammen lyssnar

*

(kan jag kan jag)

kan
jag

löpa med vindarna

kan jag
kan jag

så lätt
lyftad ur denna tyngd

kan jag
kan jag

*

(den mannen)

den mannen vilken kan
tala

levande rörelse

i linjerna
han drar

skall jag möta
där

vid

aftongrinden

med nyckeln i min hand

*

(mästare 2) 


mästare

förtälj mig

livets
svårigheter



han tager handen min


se
alla dessa staket
alla hinder

ni tager hopp
över

*


(”)


se alla dessa staket alla hinder
ni tager hopp över

*

(”)

det är just detta att inte veta i förväg
mötets skeende
vilket skapar mötessannhet

(”)


det är att våga erkänna detta vet jag icke
vilket skänker dig vetskap, skapande vet
det är i det erkännandet du har stigit ut ur skalet

*

(”)

säg inte att det blåser storm
säg; det fläktar
säg; en lätt bris
så skall du se andningen
så skall du se stormen smekt av ditt lugn

*

(”)

det är den sanna blicken vilken ser djupare som är mötets skönhet

det är den sanna blicken vilken låser upp bojornas fästen

Inga kommentarer: