fredag 19 november 2010

ja varför inte

ja


varför skall jag ej skriva mina drömmar


om det omöjliga
det utslitna


ja varför skall jag ej
jag vet ju att det finns de vilka tycker om dem


drömmarna


skriver jag dem tillräckligt länge ansiktslösa
så gör jag ej en färdig bild
utstakad
formad


en vacker slöja blir de
skirmoln


vindviskande
pärlljus


hur du ansiktslöse
öppnar
dörren


viker undan tältduken
hur glöden gnisttänds i värmande låga


hur tipins väggar målas zinnober
ja, jag skriver zinnober
ser en vacker bild


men skriver jag cinnober
framträder en cirkel


i dina händer är ett halsband
apachetårar
turkoser


gåva av ögonljus


du lossar snaran från min hals
lossar kvävbanden


lyfter blocket från mitt bröst
du andas min egentliga vilja
den jag lärt mig
gömma


dina ögon omsluter mig
du vågar möta
stanna


du fattar min hand
vi vandrar
in i skog
av nära


vi talar om berget, det höga framför oss
det är det omöjliga vilket planterats i mitt bröst


du lyfter handen
sveper undan
inte berget


det omöjliga


vi vandrar uppför berget
stigen vilken väntat oss


vi når platån av outsäglig skönhet
vi ligger sida vid sida
du håller min hand


våra ögon vandrar stjärnmöten


du planterar kärlek
i mitt bröst


vi andas nära


vi planterar
vår tempeldans


ja


varför skall jag ej skriva mina drömmar


om det omöjliga
det utslitna


ja varför skall jag ej
jag vet ju att det finns de vilka tycker om dem

Inga kommentarer: