söndag 28 november 2010

vassbåt

i nätters stjärnstrimmade mörker
flätade jag


flätade fingrar


rinnande
mönster


sakta
mycket sakta flöt bilden fram






hav sköljde hudlösta
strand tog emot
in


jag andas dig nära
andas är


rosenkvarts skimrandemilda rör vid hjärta






ära vare nattens sköljandeljus
lyfter blodstenar ur


urkälla


apachetårar hänga i himlaträd


skimrande ur himlaansiktes ögon gavs de
ej av smärta av lycka
i deras svar




hav nuddar vid strand strupsegel mjukas
nynnande ljudar tonsegel


tornfalken lämnar
höga vallar
breder
solskänk
inom
bröstvärn


smälter undan av skäranderena
kristallers andedräkt




jag
nynnar


vaggar rosendeblad
granater gnistrar
ur händan


opalblad vikes ut ur mörka
strålandestavar
öppnar
stängda


lotuskrona lägges i hjärtring






i nätters stjärnstrimmade mörker
flätade jag
flätade fingrar


rinnande
mönster


sakta
mycket sakta flöt bilden fram


flätad vassbåt vaggar
bjudande hand


jag lämnar bojornas gissel
stiger i hand




du ger mig kraft säga nej




moln sluter mina ögon in i klarseende brunnar
stjärnföljen leder vägen
andas hav
andas




ser ökenvandrare bära turkoser i händer
vandringsstaven sjunger väg
sandmoln virvlar spiraler runt fötter
är blommande kronor
doftande stiger
ord ur
lösta


ögons klarnade


sandvingars vågandesvall jämnas
stilla andas hav av sand
vingspetsar snuddar vid gryning
vingar säras
bredes ut




blå bäckar
ådror synes levandegjorda
han vädrar
ser


vassbåt föras närmre
lapis lazuli
målar
dag

Inga kommentarer: