söndag 18 september 2011

bergen lägger sig ned


berg splittras i tusen delar
virvlar runt med
runt ett eldklot

och solens fingrar rör vid den tunna linjen
tvenne eldfåglar stiger ur
lyfter

vidare

rör sol vid
rödmånes ansikte

stygnen brister
ur hennes mun forsar silver

sols månande
vårde


bergen lägger sig stilla
helt stilla i frid

och solen sträcker sina armar vida
ur dimrök lagd
av allt det gjorda

stryker med fingrar över gräsvindars slummer

och bergen klarnar
sina ögon

hon stiger ur molnvidas
silvervita
klara

kallad till


kvinnan bad
henne

låt mig vila
hon lyfter kvinnan in i vingar
bär henne uppför bergsstigen
visar henne sprickor

såning
gryning
skymning

rör vid vindens beslöjade ansikte
visar kvinnan
i klipphänder
växa en
martall

stammen är vriden med sol
med vind med hav med allt
kronan är ett hav av smaragdstavar

rör vid vindens naknade ansikte
och himlar bär
de skiraste
slöjor

rör vid stigen

hon bär kvinnan till platån
breder ut hennes trötta över marken

lyfter armar höga
breder ut fingrar

och stjärnorna hör hennes stämma
översköljer kvinnan med kristallandning

i månsilvrande natt för de samman hennes kropp
och kvinnan sätter sig upp

och hon
vakar med
kvinnan

dagarna stiger in i nätterna
nätterna stiger in i dagarna

kvinnan sitter helt stilla
stilla i
hel

eld helar
oläkta

hon rör vid hennes skuldror

säckarna är tömda
fäll ut dina
vingar

kvinnan flyger in i ökensolens
stjärnklara
natt

lyfter ur bröstkorg
drömda ansikten

vandrare av
solögon

jag har drömt om
det vackra i

att somna i varandras famn
att vakna i varandras famn


dina läppar mjuka snudda vid
dina ögon
dina fingrar

om allt det vackra
har jag en gång drömt

hur du väcker mina regnbågsfärger

om jag tar alla dessa drömmar
lägger dem i sanden
så sade de att

du
rätte
vilken bränner mitt hjärta
vilken ej lämnar mig
i ro

ro
ro
till

hav


hästen sträcker ut lyfter dimman
hans
ryttarens insikts
hjärta
galopperar

till hennes undsättning
giv icke
upp

min älskade

giv inte
upp


och sanden tvagar det givna
i glödhav silar solordens klangstoff


berg splittras i tusen delar
virvlar runt med
runt ett eldklot

och solens fingrar rör vid den tunna linjen
tvenne eldfåglar stiger ur
lyfter

vidare

sol rör vid
rödmånes ansikte

stygnen brister
ur hennes mun forsar silver

sols månande
vårde



bergen lägger sig stilla
tillrätta

tvenne purpurmoln i öknen
nuddar vid varande

Inga kommentarer: