måndag 19 september 2011

flodbädd

trädens kronor
andas in


grönvingar




släpper


eldfåglar fria






och jag önskar förtälja dig detta




se mina händer
brända




kupade skålar
blödande






jag vattnar markerna
i hopp om rosenbladens doft




i längtan
att du skall kyssa mina fingerblad




fria


i natten höres regnen


lyssnar till regnens sånger


dessa sånger är
flodens sånger


i natten höres floden stiga
höres regnen falla


och sångerna är
vackra




i floden hör jag natten stiga
stiga upp ur bädden


och natten är
vacker


strör stjärnor i hennes hår


hon sitter i trädkrona


andas in
gröna
blad


hennes händer
är brända


trädkrona glöder höst an
vaggar kvedostämma lugn


hon andas ut
eldfåglar flyger ur trädets krona




och jag skall dansa
körsbärsblad in i vinden




då du ser mina händer blöda


är detta körsbärs mognad




vattnar jorden
i längtan om




att du kysser
mina fingerblad




jag skall vara din kärleksvind




och när du ser
höstens stjärnor falla




är det min längtan att






du skall kyssa mina fingerblad hela

Inga kommentarer: