söndag 16 oktober 2011

älskade, jag ber din hjälp komma

vandrar med markerna
andas in stenmurens mumlande doftord
möter åldersträdens fruktarmar
bladens djupguld
hon virvlar rödglödande
i silverdroppsängen

vilket är ditt namn
du
är jag

skrudad är jag i den röda broschens
sammanhållna
mantel
är jag
jag är

ser repen knytas runt handleder
fotleder

blinkar
bort synen

med ens sköljer visshetsvågen in över
genom ut

älskade

bunden är jag ej
bundna är ej mina stigar till denna plats
boplats

rosornas rötter viskar mig
se vi strömmar med dig


trädens rötter sköljer jordskal av
detta är rötter

träd visar mig det vilket är rep
rep vilka binder

älskade

bara du är sann
är jag redo
följa
dig

följa dig i min kvinnovandring

när du är redo
kom annars ej till min dörr

bara du är sann är jag redo
men är dina ögon skymda
vänd då åter in i skymda

när du är redo
är jag redo

ty jag vet vad se är

jag lever i askan av min kärlek

älskade

ibland står jag på knä
allt oftare nuförtiden i nätterna
ber dina hjälpande händer komma

ber dig
din hjälp

lyfta mig
härifrån

att du ömt ändå bestämt
tar min hand

viskar
kom

kom älskade låt oss vandra

Inga kommentarer: