tisdag 11 oktober 2011

nektargömmor 1

de bad bin ur skogar komna om droppar
solguldsdroppar

ur sol höres
de

bin
bär intighet nära


synes regnbågsskira vingar


ur nektargömmor
lyfte vingbärare sötma


bina gav dem gyllendroppar


de bugade till
in för jorden
till himlar
till alltet

med handen över hjärtat
lyfte de värme strömmande

de sände sitt tacksamhetsljus
i vida ringar


de slungade dropparna i vindgunga

honungen rann

bäckaflöden
in i skålen


skålen given av röda lerans jord

andas händers
närhet

andas händers kärlek


hon minns hur han i gryningen
gav henne skålen

med soldroppshonung

hans fingrar
doftande

befriade av det
ljungen säges bära bud om

hur han rörde hennes ansiktes fårade
samlade hennes tårar i handen
kysste tårarna

jag var blind
såg inte det jag skulle se
hörde din stämma slöt den ute
slöt allt ute

slöjan lades över ögon
nu ser jag med min hud
och jag andas dig nära
nu ser jag

hon kysste hans ögon rena
*
de bad bin ur skogar komna om droppar, solguldsdroppar. ur sol höres de, bin
bär intighet nära. synes regnbågsskira vingar, ur nektargömmor lyfte vingbärare sötma
bina gav dem gyllendroppar, de bugade till, in för jorden till himlar till alltet med handen över hjärtat lyfte de värme strömmande de sände sitt tacksamhetsljus i vida ringar, de slungade dropparna i vindgunga, honungen rann bäckaflöden in i skålen, skålen given av röda lerans jord, andas händers närhet, andas händers kärlek
hon minns hur han i gryningen gav henne skålen med soldroppshonung, hans fingrar
doftande befriade av det ljungen säges bära bud om, hur han rörde hennes ansiktes fårade, samlade hennes tårar i handen kysste tårarna; älskade jag var blind, såg inte det jag skulle se slöjan lades över ögon, nu ser jag med min hud och jag andas dig nära, nu ser jag.
jag fördes vida löd hans berättelse, fördes till en strand kastades i havet, kastades in i stormar, förblindad av passionens rus, jag hörde din stämma slöt den ute, slöt allt ute, mina ögon brändes i passionens brand jag var det vilket benämns förälskad, såg genom sotade glas. blind lades jag i sanden med vrakdelar runt mig och havet vaggade mina ord sköljde mina ord ända tills jag åter kunde höra din stämma. jag vet nu hör nu den sanna passionens röst.

hon kysste hans ögon rena

*
de bad bin ur skogar komna om droppar
solguldsdroppar

ur sol höres
de

bin
bär intighet nära


synes regnbågsskira vingar


ur nektargömmor
lyfte vingbärare sötma


bina gav dem gyllendroppar


de bugade till
in för jorden
till himlar
till alltet

med handen över hjärtat
lyfte de värme strömmande

de sände sitt tacksamhetsljus
i vida ringar

Inga kommentarer: