tisdag 11 oktober 2011

nektargömmor 2

de bad bin ur skogar komna om droppar
solguldsdroppar

ur sol höres
de

bin
bär intighet nära


synes regnbågsskira vingar


ur nektargömmor
lyfte vingbärare sötma


bina gav dem gyllendroppar


de bugade till
in för jorden
till himlar
till alltet

med handen över hjärtat
lyfte de värme strömmande

de sände sitt tacksamhetsljus
i vida ringar


de slungade dropparna i vindgunga

honungen rann

bäckaflöden
in i skålen


skålen given av röda lerans jord

andas händers
närhet

andas händers kärlek


hon minns hur han i gryningen
gav henne skålen

med soldroppshonung

hans fingrar
doftande

befriade av det
ljungen säges bära bud om

hur han rörde hennes ansiktes fårade
samlade hennes tårar i handen
kysste tårarna

jag var blind
såg inte det jag skulle se
hörde din stämma slöt den ute
slöt allt ute

slöjan lades över ögon
nu ser jag med min hud
och jag andas dig nära
nu ser jag

hon kysste hans ögon rena

Inga kommentarer: