tisdag 1 oktober 2013

den 1 oktober 2013


(älskandeman)


och visst
visste jag

urkällans
bud


det är dock ej att upplevandeveta


den
älskande mannen

hör
alltid hennes
hands
sträckta

opal


vandrar
genom stormar

mannen
den älskade

till
henne
*


(åsarna)

åsarna
ligger blottade

stigarna
vandrade


sten till sten

knådad
lagd

viskad

soldimma ångar

doften av gryning

mosippans
mjuka ansikte


herden vakar
med molnens
färder

sköljda är
ögonen

i bäckens källa

hon följer herdens toner

näri han målar

drömmen in i klarnande


(tak)

djupblå
tonande

andas taken


kajorna vakar
i parkens träd


dammen
är en djupgrön spegel


stenkartor
är lagda runt

vassen viskar
in i havet


vingar höres landa

i ringen av näckrosor


gryningen nalkas


lommen
svarar


i östansegels hamn

(klarnadsjö)

den
klarnade sjön


täcks av en skugga


hon är
strandkvinnan


vilken bär
smärtregnen i sina händer


brunnen
är

sinad


sorgen
vaggar hennes hud


locken
är spräckta
till brunnen

yxan slog hårt
i skarprättarens grepp



silverbladet
hon håller i handen


glider lätt
genom

sjön
färgas röd

somnad
är hon




(utslagen)


utslagen är
själen


bädden
är lagd


där i pinjelunden

andningen
hävs
ej

bröstet
vilar i hennes knäppta händer


rödbröstad vinge
vakar


hököga
svävar

vind


hon vandrar i vildblomstrens äng

in
i bergens

indigo

hon är indigofjärilsbruden


höken
lyfter ängen



sågen i glidande rörelse
gnagde allt för hårt

varet
spred sig



själen hennes är
utslagen
i gryningen
steg jag upp ur gräshand


lade mig stilla
på en gren

i midtima

susade jag
skälvde jag

i den lätta brisen

jag är bladet vilket krupit
in i grenen


livet
kom att smärta mig
alltför mycket


(rosenvallmo)

stenrosor

synes
växa


i sandens
väktarhänder


dofter
sänds

in i bergens blå
kammar


bergrosor
talar

i vinden

med

blå
bergsvallmo


hon är somnad nu


(brustnablad)


brustna
är mina blad


boken
släpper

sina stjärnor

fyra
viskar skalen
den femte
vadar

över floden

löven bäddar in
hennes frusna hud


skuggorna dansar
vänder ansikten in i solvända

vitas
vitnas

skrider

i långa lanternagirlander


vävande

i bokarnas sal

bladen mina
är brustna


jag kan ej minnas
näri det skedde

hon följer herdens toner

molnen
säckväven dras samman


silvermasken
smälter
in i

hennes ådror


tonerna
drar

bort


(krupet in)

i gryningen
steg jag upp ur gräshand


lade mig stilla
på en gren

i midtima

susade jag
skälvde jag

i den lätta brisen

jag är bladet vilket krupit
in i grenen


livet
kom att smärta mig
alltför mycket



Inga kommentarer: