fredag 11 oktober 2013

den 11 oktober 2013

(ficka)

i min ficka

bär jag
svarta stenar

stenfloder


fickan

har jag

sömmat

med flerdubbla stygn

stenarna gnager sakta
sönder

stenfloden
dränker mig

under sina
massor

*

(blottat)

blottat
är

dagens öga


gräset
ängen
bladen

bär pärlor
i gnistrande kaskader

nattens öga
vilar

i slutna vingar

*

(västanberg)

berget
i västan
gråter röda tårar

knoppar
rullar
av insjunkna tecken

kvävda
inlåsta
i valvens djup

bödeln vaktar
med yxan lyft

hennes handleder bär ringar efter handfängsel

fem falkar
lyfter bojorna av

rör med skarpblick
vid handledsringar

korslagda stygn

ärren är länkar
vilka lindrar bergets gråt
*

(blå pärla)

pärla
i blått

gaias knäppta händer

omfamnar i kärlek

livens
städer

klangerna ur hjärtsmedja
andas gnistor
ur

glöden

eldfloden vattnar
fingrarnas knyppeldynor

uddspetsarna
är

vildblomstrens
knoppar i rosendalens
tempelhägring

pärla i blått
knäpper upp händer

rör vid

askgrå
hud

se

detta tempels
fägring
*

(hur)

hur kan jag
vandra


utan nattskrudens
vita spetsar

uddspetsar
vilka
rör

vid


träd
stammarna in

i

cirkel av
menhirer

lyssna
till

eldögons flammor

fatta
ömt

flammorna i
händer
dina

skruden
nattskruden
faller ned över dig

vandra
kan du

hur

når du

till
stranden
*


(nattens brunn)

i natten
bar
du

spannet
fyllde spannet
ur nattens brunn

du vakade med gryningens vita

spändes upp
jorden
himlarna höll arket

älskade

med dina hjärtpenslar

målar du

rörelsen
i ditt hjärta

jag dansar i röda
skymningsslöjor

till ditt
behag

ur mitt hjärtas glädje

molnen
bär
oss

vi tillåter
regnet vattna

markernas törstande

slutna läppblad

Inga kommentarer: