söndag 13 oktober 2013

den 13 oktober 2013

(nattväktarlyktor)

så är moderns hud slöjan
i denna stund

låten
förlåten
falla
stig in

i din nakna människa

befriad
från

allt det
vilket ej

är

så visas dig allt



templet är upplyst underifrån
lyktor bildar cirkel i grundens händer

sakta vaknar

gryningsutroparen
klarnar
stämman

ur groddar
spirar


släcker nattväktarlyktor


sakta
vaknar stadens

dagsvärm


ännu är nattens blad öppnat
*

(fingerkrokar)


ur mina
krökta 
fingrar




böjda till
kupoler




runt lågornas



svaga
sviktande

stigar





skogen
ber mina händer


skölja kolen

i

tjärnens

hjärta





andningen vänder

sakta




jag sänker handkupor
in i tjärnen


vitsafirer
skrudar

stenelden


(halvslutna)

ur mina
halvslutna


ögonvingar


lyfter
skymningsvinden


nuddar
snuddar



vid kammen
snidad ur

ebenholts


kameliablommor
dansarsvävar
runt


sjöns



svarta pupill

förebådar


kristallvandringar



*
(skogstak)

jag ger dig
mina händer


in i gryningens öga

till att doppa i kärlekens nektarskogar


jag ger dig
mina händer

in i
skymningens öga

till att
sänka in i
skogstakets
eldar


jag ger dig
mina händer

till att vara
glödtråden

i dina släckta stunder

*

(gryningsvaknan)

låt
gryningen
sakta vakna i mina drömögon


låt det slutna
skälva

droppen skälver i tonen

låt mig
i en nanosekund

uppleva
liv

med en hand
en vinge
den andres

ömt omfamna
öppnad hand

*

(spindeltråd)

spindeltråden
darrar

i det stråken
lägges till

cellon är lutad till bröstet

rör vid
kindens rundning

han tvekar

hon vikar

rör vid
mina inren

spindeltråden
öppnar stigen

ut ur hans tvekan

*

(långdans)

löven dansar långdanser

sprider
sommarordens
ytfägring

in i
höstdjups
mull

*
(vindvandring)

vinden
vandrar

med mantel utbredd


ej är den
brudslöjans
långa
släp

ej är den
den brutna vingens slag


mantel utbredd
är mottagande händer

samlar korn
av sannhalt

sår
i gryningen in

sannhets korn
till spirande i

själsjord


*
(lyssnerskan)


jag är lyssnerskan

i lyssnarvinden

mina toner
är

tysthängen

vilka vakar med
orden

*

(skogstemplet)


skogstemplet
vilar
i

månskugga


däri
är min längtan

vandra med
mina trötta
fötter

till återförelse

uppleva
mig

i
liv

levande


älskade

kyss mina ögon rena

*

(tempelstaden)


tempelstaden

vilar
med slutna
tysta ögon

skrudad är staden

med månstenars upplysandeskimmer

Inga kommentarer: