torsdag 3 oktober 2013

den 3 oktober 2013


(skymningshav)


skymningshav
sträcker fingrar

in i turkosstäders
klarhet

i grottor viskar
ametister


eldskålen
är en kvinnas
kupade
händer


hon bär lågan
vilken lyser upp

ingången

*

(talleld)

tallen
vilken andas
svagt

i bergets händer

där klippor
där hav samtalar


har släppt barken

skörheten
är

blottad

barrens
malakiter
är strålande smargadstjärnor

tallen är en eldpelare

i skymningsfågelns vingar

*

(oblatseld)

oblatseld
bränner den sargade strupen

gången
är beströdd med
vissnade rosenblad


glasmosaiker
viskar in i dammoln


hon avkläder sig orden


faller
in i tystnad


hon målar med fjäderdunspenslar

glasmosaikers
viskningar

tonmålningar

*

(djupgrund)

yttra ej
det sagda
förrän
tanken lagt sig till ro

yttra det du sade
först näri tanken lagts i rosenhand


begrunda ytan
av dina ord

låt dem sjunka in
i djupen


be grunden
yttra det sagda

*

(så längtar jag)




jag längtar
 

hem till molnstäderna
 



där träden
 
bladen är
 
tysthängen
 



mina händer är skrivna
 
liljekalkar
 

där
 
markerna
 
smeker mina fötter
 


där stigarna lyfter mitt hjärta
 



där havet
 
kysser mina ögon
 

där vågen
 
viskar
 

lev
 


där min hud
 
kan
 


andas
 


där jag är
 
välkomnad
 


där
 
ögon ej flyr mig
 



 

längtar jag
 


till
 
tonernas
 
renhet
 



hem
 
till molnstäderna
 



vilka släcker
 
min brännande smärta
 

Inga kommentarer: