lördag 12 oktober 2013

den 12 oktober 2013

(stenrosor)

nattsvanar
strör

rosendofter
in i öknarnas

stenrosor

stjärnor
regnar in

pudrar
drakarnas vingar


bär
diamantblad
in i skogshav

nattsvanar
väcker

gryningssnäckan


hon
skrider

in i morgonblommans
bad

*
(svärtar ögon)


skymningen glöder


jag svärtar
mina ögon

med kol ur eldblad

mildrar
smärtans
puls

i skymningen
regnar
smaragder

in i rubinhav

min själ
glöder

i längtan till
tvillingflamman

utan dig
kan jag icke

flyga

icke
lyfta

*


(skifte)

stundeligen
i hänryckning

svävar
hymnen

skiftar

byts tvärt ut
i sörjande

fängslad i denna kropp av kött
hindrad att stiga ut

jag sörjer

låt mig

älskade


vagga mig i din hand

i din handgömmes nektar

jag sörjer

knäpper sakta upp
huden

*

(fjäderdunsmoln)

fjäderdunsmoln
svävar

lyfter

ur dina händer
sträckta

upp i skogens
ebenholtsandning

enstaka
magnoliablomma

öppnar en strimma

vägen
till


fjäderdun
rör vid min kind

viskar

det är en god natt
att resa

*

(förtid)

röster

ekon ur
förtid


löser upp
de överspända banden


förtid
löses upp


lägges
i bidanjord

inväntar
timaklangen

i ärom

i detta

*

(eldorhide)

han
med det vackra
leendet

vakar med
röd orchide

eldorchide

i himlafingrar synes
trenne prismor
ellipser

slipade rena

turkos
skirgröngul

blå

han
viskar
tyst

allt är väl

det såg jag
där under trädets kronas
tysta

*

(alltmer)

ber jag om
stilla


låt mig

krypa in
i det hörn

vari
mitt osynliga

är en tillåten verklighet

åskådare
var jag

tvinga mig
ej mer

in i ökenhettans hägring

det finns de
vilkas ögon smärtas


Inga kommentarer: