söndag 6 oktober 2013

den 6 oktober 2013


(bli inte arg)

jag vet till fullo
att jag ej skall skriva
ur smärta

bli inte arg

mig


jag skriver till dig
ur min smärta


den sista utpostens
flik


där klippans
fäste

upphörde

bli inte arg

mig

*

(soldroppe)

en droppe sol

landar
i molnets hand


en droppe sol


sprider
ljusmantel


sjunker in
i slocknad


till nu
skimmerhud

*

(svala i vind)


svala i vind


bär frö
i vingeblad


pinjetallen
minns


snöhjordarnas
vandringar



ögonens
gnistrande klarhet


svala i vind
bär tallen

till snöhjordars
närhet


fröfärder
vidstigas

*

(molnrosenblad)

molnrosenblad

täcker
sömnens


slutna ögonrymder


ur bädden vandrar
den längtande


möter pärlan


allt under kronorna i hassellunden

*
(rubindroppar)

hon gavs
vid

löftet


en månskära
målad i pannan

blå
är dess ur


en månskära
i silverkedja runt midjan


varje länk
är en syster


länken slets av


sakta lyfter hon månskäran


skär
handleder


himlars afton
skådas röda

träden bär
rubindroppar

*

(tigeröga)

varför
tiger du öga



tiger gör jag ej


jag inväntar
jägarnas hörsamhet


se fälten
vilka breder ut sina vingar

där vid
templet
flodtemplet
invid

lotussjön

där beskyddar
mitt öga


strändernas frid


jägarna ser
tigerns

vakande öga


inser
frihetens källa

*

(spegelflisa)

det
faller

ur himlar

en spegelflisa
in i

ängshänder


kvinnan
är handbädden
den landar i


hon möter ett ansikte

med slutna
ögon


en stilla flod i bidan


kvinnan
rör vid linsen


skådar
ögonens djup


öppnas

Inga kommentarer: