lördag 26 oktober 2013

den 26 oktober 2013



(diamantfall)

diamanter
faller
in

in i nattens ögon


bergen
bär


vita kristalltonsmantlar


han vakar med
skenens vindar

han vakar med
skenens renhet


stämman
kommen ur

kol

*

(sömnspinn)

fingrar
spinner sömn

täcket är
ur rosenvinden kommen


sömnen
andas

doften ur liljors stämmor

ur
regngrå

vaknar dagens
sömnslända

*

(skalbärare)

jag bär mitt hus på ryggen

så viskar de

skalbärarna

se djupare in
i den meningen

se mönstren

himmelsvallaren lagt an

*

(diamantblad)

ett diamantkorn

lades i jord

diamantblad lagt

över
ögonrymder

en gång
mitt barn
flera

strök du
milt undan

molnduken


såg
en blå pärla


lapis lazuli


därvid
lade jag detta blad

in
över
ögonrymder


i det jag bar dig
till detta

där
i
genom

är du

i regnbågsbladets skärpa


ett diamantkorn
viker upp täcke

stiger in
i

steg

Inga kommentarer: