lördag 5 oktober 2013

den 5 oktober 2013



(vidkorgar)

molnen är lagda
i vidkorgar

tvagade i floden

med

höstvattens
klara
doft


kammade
kardade
spunna


järngrytor vidmagade
ryker

med
färgdoft

trådarna
härvorna

gives  färg


vävtrådar är sträckta
av spindelmor

i lindens krona


barnen
väver byar

med vackra

seglande moln

*

(vänder ögon)

natten
vänder ögon in

i västanvindens mantel

lägger trappor
upp till stjärntempel


däri

de vita synerna
bärs


i månskärans liljeblad

i handen av hennes värnad


graalen
med kristalltoner


fuktar den sjukes panna


feberfloden vänder öga
in i gryningsfloden

*

(mina händer vagga)

vagga
mina händer

i vildblomsterängden


däri
stammarna
bär eldblad

eken bjuder
närvarande


rodnande nötter


bergen är vitas
elfenbenskammar

*

(handplantering)


planterat händerna
i jorden

har hon

inväntar
höstregnens
regnbågsdroppar


fyllda med tempelglöd

tretton mödrar
lyfter vägen

till vilsnas
sargade stigar


hjärtbladen
stiger upp ur rotglöd


hon är den
vilken hör mödrarnas stämma

*
(oblatsvandring)

kyss mina fingrar
fingerknoppar


finslipa
tälj
udden skarp


fatta handen min
in i mod

nedteckna
oblaternas opalvandring
i mina ådror



smek mina ögon
med sannhet

Inga kommentarer: