onsdag 2 oktober 2013

den 2 oktober 2013


(bergshjärtan)

uråldersträden


breder ut
rötter


vaggar bergens
skälvande
hjärtan



floden
är öppnad


ur vallen
upprest


av okänsla
inför det vilket är

*

(röstklang)

röstklangen
kippar illa


skon är en taggad hätta

sporrar
hullingar

vilka sargar hennes hud

stämmaren lyfter nyckeln


röstklangen
faller in i


*

(vattenmoln)

vattenmolnen
stiger ur havsskogars

korallhänder


kvinnan vaggar
havet i hjärthand


silver
regnar in


i sjöögas

uttorkade stämma


regnbågsfåglar
följer vind

*


(askros)

askan
steg

rosenblad
i vinden

en djup suck hördes
näri de antände bålet


med pilen
eldpilen vilken bars

ut till havs
vildblomstren
vakade

med hennes kropp

lyfte
själen


regnfolken steg in


bar askbladen


hon är lagd i grav

nu
*
(hibiskusträd)


hibiskusträden


har vandrat
i tusende
ringars

årsklanger

guld
silver

träd sten
brons
järn

koppar
stenar är den röda mattan
ur is kommen


av den

vilken andas i vinden

*

(skådat)


skådat
dina ögon

i tjärnen har jag


hon besjöng dina ögons djup


tillsade mig
invänta


vandraren
i skogsstjärnsring

hon sade
vandraren kommer


så skedde ej
jag sjönk in i hennes händer

*

(hån)


höstfloden
är stigen

ur vita händers doftande blad


stenar
är glänsande
spinnande
ögonvidder

i floden har jag tvagat taggarna
i törnrosenbröstet

i insikt
ser jag

karmarnas
ryggtavlor

spruckna av orlov


det ekar ett hån
skratt

lavinen dånar

och jag undrar stilla
vem ser
ruinen


facklorna
är

utbrunna

Inga kommentarer: