måndag 21 oktober 2013

den 20 oktober 2013


(drakvind)


drakvinden

rör vid träd


frigör
röda bär


korpar
flyger upp

bär budet


eldar
brinner skimrande

i markeras frysta hörn

*


(viskvind)




vari
är jag

i den viskande vinden


burfågel

buren
av
galler


frifågel

buren
av

galler

bur av metall
bur av träd

jag
är
jag är

i den viskande vinden


smälter stjärnor galler
susar bladens grenar lov

*

(rörelseöga)


jag rör mig
sakta


in i
rörelsens öga


cirklar
bärs

av tonen


upplöses


mina fötter

bär grenar
bär droppar

till blad


stegen viskas in av


jag
rör mig

sakta

*


(silverbladsbur)


i buren av
silverblad


andas en
fågelvinge


handen bär vingen
till flodbädden


däri
en vinge slumrar


lyssnande till
den vita stammens stämma


till eldbladens askrosor


fågelvingar
lyfts
av


silverhanden


buren av
silverblad

lever vingar

seglar
moln

*



(amforahänder)


vit
andas denna natt


klardoftande


träde
släpper

pergamentsblad
ur amforahänder


krukorna formade de

med vatten

ur källan


däri
bergen mötas






Inga kommentarer: