måndag 13 januari 2014

den 13 januari 2014


(bark)

barken

släpper trädens stammar

skrider in i
skymningselden

kolnade ansikten
stiger ur glöden


förtäljer
trädens vandringar
inöver bergen

hon
väver denna mantel
bak slutna ögon

*

(iskornspärla)


iskornet
pärlan

av trädandning given


rörs vid
av solgryning

gnistar
strålande skönhet

in i
fönsterbågens
rimfroskarta

*

(sömnurstigen)


stigen ur sömn
är stövlarnas

mjuka svar


spåren leder ut
ur reglade väggar

*

(stjärnskrud)


hon bär
den vita stjärnskruden


kölden
är en mantel

med silverskäran fäst


där vid halsgropens källa


kapuschongen
fållarna
kanterna
bär rimfrostdun


silversmeden
sömmade filigrantrådar


hon andas
rosenmoln


i ängens snöbädd
sitter en kvinna


hon är mitt inre


rör
helt stilla
vid lyrans strängar


hon spelar för sömnen
i skogsstallets viloresa


*

(handtag)



tag
min hand

lyft mig ut ur
upp ur detta

havet är ej stilla
rör vid isens lagda stjärna


hon viskar
korten
fria

ur ramarnas
låsta positioner

*


(skuggdrag)


mina ögon
andas

is


oblaten
smälter
i solrörelse


jag gläds i din skönhet


en skugga drar
förbi

mina fingrar fryser
längtan


jag sträckte dem i dansens virvlar
in i hennes månsilver

skuggan faller ned
över mig



jag rör vid
det outsagda

kärnan jag lade i
hjärtat

*





(levande)


jag dansar
i natten

inunder kristallträdet
vita blad
virvlar


jag är
ett blad
ett snöblad

smälter
allt medan
trumman ljuder


gnistmoln ur silverskivas spår


känner


jag lever

Inga kommentarer: