onsdag 15 januari 2014

den 15 januari 2014


(stenbärare)

de bär stenar
i natten

med bara händer
utan skar
utan hand
skar


och skor det bar de ej
och skor sig det gör de ej

och stenarna gav berget


berget
vilket vakar med mossen


där de röda bären lever
och bor

berget hörde rösten kalla

löste stenarnas bojor ur rös

så kom ringsättarna
skeppssättarna

de vilka i fingerbladen
andades
hennes
ådror


de vilka makar till råds
rådsmakare

bar stenar in i ring

fem druider stämde
harpor

lyssnade in i de nios
i orakelvindens hav


och hon spanntråden av silver
i måneldens flammande glödbädd

*

(mjuksvävande)

mjuka
svävar dun

in i
mina ögon


stämmorna
viskar

lugn
lugn

själavandrare

detta är
tonen

*

(höljevingar)

natten slöt höljevingar
om mitt ansiktes mattade


fotografiernas
svartvita

lade jag i eldbädd
såg dem dra sig samman


ur den fångna krampen

jag smorde
mina ögon med askan

*


(mjukhovar)


de vildas
mjukhovar

virvlar up
snömolnens

gnistrandetunnlar


du bad mig stiga in
i denna skönhet


hade du lyssnat


hade du hört
mitt hjärta viska

tömt på alla bilder

ty så var
min vilja

så starkt
andades
mitt hjärta

i vilja att möta dig ren


vindarnas mjuka
söker smälta
mina istappsögon

söker värma min blåådrade hud
marmorerad

och kartorna är
molnens
drömmar

*

(snödrag)


jag doppar penseln i snö
målar kristalltonernas
rena klarhet

ur källan
är detta vita kommet

*

(blå snäckor)

alla mina blå snäckor
jag hörde er
tala

i kristallskogarnas vida hav

stig upp
ur detta hav
alla mina blå
stenar

i mina händer av snäckor komna

befria
släpp pärlorna fria
in i mina bottnar
ögonbottnar


alla mina blå snäckor
jag hör er

tala


stenarna
lägger jag efter bejakelsen av dem
i elden

berättarelden

Inga kommentarer: